dinsdag 18 oktober 2016

Redenen waarom je ooit in je leven in het buitenland gewoond moet hebben



Aangezien ik een half jaar op Bonaire heb gewoond, leek me dit wel een leuk onderwerp om te bespreken. Ik heb namelijk heel veel geleerd van mijn stage in het buitenland en het was gewoon een ontzettend leuke ervaring. Dit is waarom je ooit in het buitenland gewoond moet hebben: 


1. Je leert zoveel over jezelf

Vooral als je net zoals ik alleen naar het buitenland gaat, leer je zoveel over jezelf. Niet alleen omdat je op jezelf woont, maar vooral omdat je daar helemaal alleen bent en eigenlijk nog niemand kent. Je kunt dan vooral rekenen op jezelf en moet vooral dingen alleen doen en regelen. Je leert natuurlijk mensen kennen daar, maar alsnog ben je helemaal alleen: je hebt dan nog niemand die voor je klaar staat. Op het begin is dit best even wennen, maar daardoor heb ik heel veel geleerd over hoe ik als persoon ben. 

2. Je leert nog meer over andere mensen

Doordat je helemaal alleen bent, ben je vooral aangesproken op andere mensen. Je leert heel veel nieuwe mensen kennen en al die mensen hebben natuurlijk hun eigen persoonlijkheid. Ik heb op het begin heel veel personen geholpen in Bonaire. Helaas, merkte ik al gauw dat ik niet van iedereen waardering of hulp terug kreeg. Daardoor heb ik veel geleerd over wie je kunt vertrouwen en met wie je een goede band op kunt bouwen. Belangrijke les in het leven!   

3. Je leert een andere cultuur kennen

Om leren gaan met andere culturen is heel belangrijk. Je leert daardoor andere culturen respecteren. Op Bonaire gedragen de mensen zich heel anders als hier. Ze zijn wat luier en langzamer, vinden hun reputatie heel belangrijk, houden van roddelen en ze houden van lekker eten en gezelligheid: feestjes! Wat Nederlanders betreft, houden de Bonairianen liever wat afstand. Ze hebben het idee dat Nederlanders vinden dat ze altijd alles beter weten. Ik heb geleerd dat als je open staat voor alles en een beetje de kat uit de boom kijkt, dat ze je dan sneller accepteren. Ik denk dat dat voor alle culturen wel geldt. Ik heb op Bonaire in ieder geval om leren gaan met mensen die heel anders over sommige zaken denken.

4. Je leert alles meer waarderen

Je bent een half jaar weg van thuis en woont in een totaal ander land. Daardoor heb ik mijn vriendinnen, Ben en mijn familie meer leren waarderen. Ik was nog nooit zo lang weg geweest van iedereen! Maar andersom ook, nu ik weer hier in Nederland zit mis ik de mensen die ik daar heb leren kennen. Ik ben ze zo dankbaar voor de leuke tijd en hulp die ik van hun gehad heb. Ik mis ze enorm! Verder heb ik Nederland als land ook leren waarderen. Toen ik terug kwam viel het me heel erg op dat Nederland eigenlijk zo ontzettend schoon is. Ook is in Nederland alles goed geregeld, wat ook wel heel fijn is. Maar ook weer andersom, ik mis Bonaire natuurlijk ook! Het was een prachtig eiland met mooie stranden, rotspartijen en prachtig blauwe zee. Het gaat erom dat je alles een keer anders ziet en het daardoor meer leert waarderen. Als je iets gewend bent en het routine voor je is, neem je het al gauw voor lief.

5. Het is gewoon zo ontzettend leuk!

Ik heb een prachtige tijd gehad in het buitenland. Je leert dus niet alleen veel, maar ik heb prachtige herinneringen aan die tijd. Aan de leuke en geweldige mensen die ik heb leren kennen, het werk waar ik zo ontzettend door gegroeid ben, maar vooral het prachtige eiland waar ik prachtige dingen heb gezien en gedaan. Ik ben heel dankbaar dat ik dit mocht mee maken!

En nu ben ik weer terug op school en is het normale leven weer begonnen. Het lijkt wel alsof het nooit gebeurd was, alsof het gewoon een droom was! De tijd is daar zo snel gegaan, maar ik heb er in ieder geval hele mooie herinneringen aan.

Veel liefs,

Kimberly