dinsdag 9 februari 2016

Wat studeer ik eigenlijk?



Jullie hebben vast wel ergens op mijn blog gelezen dat ik International Real Estate and Facility Management studeer. Een hele mond vol! Maar wat is het eigenlijk precies voor opleiding? Daar ga ik jullie vandaag wat meer over vertellen.



Ik heb op het Titus Brandsma Lyceum in Oss mijn VWO afgerond. Toch doe ik nu een HBO studie. Ik heb heel lang nagedacht over wat ik voor studie wilde gaan doen en heb ook veel rond gekeken op hoge scholen en universiteiten. Voor mij was het al snel duidelijk: een HBO opleiding paste beter bij mij. Ik wilde graag de hospitality kant op en op universitair niveau was daar gewoon weg geen opleiding voor. Ik kwam als eerste in aanraking met Hotel management wat ook op de NHTV in Breda gegeven wordt. Hotel management is natuurlijk op en top hospitality, maar ik vond het te beperkt. Hotel management leek me leuk, maar ik wist niet of ik later per se hotel manager wilde worden. Toen zag ik dat ze op de NHTV in Breda ook Facility management hadden. Facility management is het besturen en beheersen van ondersteunende activiteiten van het primaire proces van een organisatie. Onder ondersteunende activiteiten van een bedrijf kan vallen: human resources, catering, schoonmaak, beveiliging, financiƫn, etc. Je leert binnen deze opleiding dus over verschillende aspecten. Doordat deze opleiding is gericht op allerlei soorten verschillende bedrijven (en niet alleen hotels) is deze opleiding veel breder dan hotel management. En daarom heb ik voor Facility management gekozen. Je zou bijvoorbeeld bij een ziekenhuis kunnen gaan werken als facility manager. Of bijvoorbeeld bij een universiteit, hoofdkantoor van een bedrijf, etc.

Je krijgt uiteindelijk een bachelor diploma in Business administration. Je krijgt dus eigenlijk veel basis vakken, met daarin voorbeelden met betrekking tot Facility management. Je hebt onder andere de vakken: Economics, Finance, Business Law and Ethics, Operations management, Management Information Systems, Investigative Abilities, Accounting en Marketing. Je wordt dus best wel breed opgeleid. Het grootste gedeelte van de tijd heb je hoorcolleges en een aantal werkgroepen. Na een half jaar krijg je dan een tentamen week van de vakken die je dat afgelopen half jaar hebt gevolgd. Na de tentamenweek heb je dan meestal 5 weken een project waarin alle vakken van het voorgaande half jaar samen komen. In het eerste jaar hebben we ook nog 3 weken gewerkt in het restaurant van onze school om wat basis dingen te leren over het bereiden en serveren van eten. Dit vond ik echt ontzettend leuk om te doen! Verder moet je in het 2e jaar ook op een verplichte buitenlandse stage. Zoals jullie weten ga ik voor een half jaar naar Bonaire!

Nu ben ik ook nog een speciale student. Ik heb namelijk VWO gedaan van te voren en dan kun je deze opleiding versneld doen, dat heet fast-track. Je haalt dan in 3 jaar tijd je diploma, in plaats van in 4 jaar tijd. Tot nu toe heb ik het nog niet echt als zwaar ervaren, Je moet natuurlijk wel je best doen, maar ik haalde hele mooie cijfers. En daardoor ben ik voor volgend jaar ook nog eens toegelaten tot een pre-master die ik mag gaan volgen op de NHTV. In het schooljaar van 2016-2017 ga ik namelijk de pre-master Strategic Business Management and Marketing volgen. Ik ben echt ontzettend blij dat ik ben toegelaten! Waarschijnlijk gaat het wel zwaar worden maar dat heb ik er voor over.

Het zit allemaal ingewikkeld in elkaar omdat ik fast-track doe en nu dus ook nog eens een pre-master ga doen. Maar hopelijk heb ik jullie een beter beeld gegeven over mijn studie!

Veel liefs,

Kimberly